Jazz´n´More review by Jürg Solothurnmann

Boris Hauf Sextet – Next Delusion (CF 238)
Hauf, a saxophonist, electronic musician, performance and video artist lives in Berlin and maintains a close relationship with Chicago’s avantgarde scene, where he initiated and also curates “Chicago Sound Map”, a festival focusing on the dualism of composition and improvisation. Hauf’s last CD “efzeg krom” was released 2006 on hatHUT. Through selective concepts this German-US production “Next Delusion” successfully translates sound and structures of electronic music to acoustic improvisations. The atmosphere of the collective is the primary focus. Transparent and effective drama is created by clear texture changes that remind me of Bill Dixon and Barry Guy’s LJCO. In “Eighteen Ghost Roads” the three reeds gradually ascend in small groups of sustained notes, to be then primed in the second part by the rumbling continuum of the drums. The reeds weave diverse soundscapes composed of tongue and breath noises, violent chanting and oscillating metallic sounds and become the medium of contemplation.

Der Saxofonist, Elektroniker und Performance/Videokünstler Hauf lebt in Berlin, aber pflegt enge Kontakte zur Avantgarde Chicagos, wo er seit 2007 auch das Festival ”Chicago Sound Map” zwischen Komposition und Improvisation leitet. Die letzte CD ”efzeg krom” des Berliner Saxofonisten Hauf erschien 2006 bei hatHUT. Seine deutsch-amerikanische Produktion ”Next Delusion” ist ein gelungener Versuch, die Sounds und Strukturen der Elektronik mit selektiven Konzepten in akustische Improvisationen zu übersetzen. Es geht vor allem um die Atmosphäre des Kollektivs. Klare Texturwech- sel erzeugen eine schlichte, effektvolle Dramatik, die mich auch an Bill Dixon und Barry Guys LJCO erinnert. In ”Eighteen Ghost Roads” hangeln sich z.B. die drei ähnlichen Blasinstrumente mit kleinen Gruppen ausgehaltener Töne allmählich in die Höhe, grundiert im zweiten Teil vom polternden Kontinuum der Trommeln. Ambientartig werden Bläsersounds vom Zungen- und Atemgeräusch bis zum heftigen Skandieren, schwingende Metallofone und andere Free-Errungenschaften zu verschiedenen Klangflächen verwoben und so zum Medium der Kontemplation. Eindrücklich.

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