Jazzlyden review by Arild R. Andersen

CF314Zanussi 5 – Live in Coimbra (CF 314)
*****
Det er perspektiv over denne nye liveutgivelsen fra Zanussi 5, og det overrasker slett ikke. Bassist og komponist Per Zanussi har etablert seg blant de fremste og mest spennende på den europeiske jazzscenen, og kvintetten Zanussi 5 har en fremskutt plass i mannens virksomhet. Bandet ble startet i 2001 og har flere lysende utgivelser bak seg. Spesialutgaven av bandet, Zanussi Thirteen, utga Live i 2012. Den er en av mine personlige favoritter fra de senere årene.

Live in Coimbra er tatt opp i Portugal og fanger inn kvaliteter som med fordel kan fremmes fra en scene: liv, lek og musikalsk tyngde. Bandets blåserseksjon består av Kjetil Møster, EirikHegdal og Jørgen Mathisen og kan nærmest betraktes som en preseteristrekke av skaperkraft og tekniske evner.

Første spor, «Celestial», flyter samtidsmusikalsk stille og uttrykker en sår grunnstemning. Perspektivet snus i «Blood flower» som lar jazzens markører overta. Blåserne lar melodiøse temaer hekte seg på Zanussis sirkulære basslinjer. Gard Nilssens trommespill er nyanserikt og formidler et overskudd som hever musikken. Det oppleves som om flere jazzepoker møtes i forståelse. «Hidden people» tar sin egen retning og har et lett og løftet vesen. Jeg liker måten forholdet mellom kollektiv og solister balanseres. Det er også slik at disse fem utøverne har en musikalsk personlighet med egenverdi. De ytrer seg med sitt, samtidig som de formidler selve bandets idé. Live in Coimbra rommer bred variasjon og samler alle sine uttrykk til et stramt hele.

CF317De Beren Gieren / Susana Santos Silva – The Detour Fish (Live in Ljubljana) (CF 317)
*****
Europasamarbeid
For en ukes tid siden spilte Susana Santos Silva konsert med den svenske bassisten Torbjörn Zetterberg på Mir i Oslo. Det var første gang jeg hørte den unge, portugisiske trompetisten live, og hun gjorde inntrykk. På The Detour fish spiller Silva sammen med den belgiske trioen De Beren Gieren. De fire har latt seg inspirere av ørretens evne til å forsere hindringer og gå mot strømmen. Et opphold ved ørretelvene i franske Auvergne, samt Franz Schuberts Ørretkvintett skal også ha inspirert.

Det mest slående ved kvartettens musikk er hvordan det kontemporære inngår vellykkede allianser med jazzen og underliggende romantiske 1800-talls idéer. I likhet med Zanussi 5 formidler de med overskudd og høyt kreativt energinivå. Viljen til å søke seg frem, har de åpenbart til felles med ørreten, og de lykkes med å nå frem til noe nytt. Jeg sitter igjen med opplevelsen av at stoffet er deres, at De Beren Gieren og Susana Santos Silva tar eierskap i egen musikk. I likhet med Schubert gir kvartetten rom for improvisasjon, og det er nettopp denne som levendegjør det komponerte. Susana Santos Silva og pianist Fulco Ottervanger har skrevet det meste. Det er slående hvordan alle legger kraft i det avdempede og hvordan de tekniske ferdighetene tar dem vidt omkring.

På hver sine måter understreker disse albumene at jazzen ikke står stille. Zanussi 5, De Beren Gieren og Susana Santos Silva er med i den europeiske fortroppen. Begge utgivelser gir lyd til 2015.

http://www.aftenposten.no/kultur/Jazzlyden-av-2015-7867675.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s